Wednesday, August 15, 2012

Berjalan Sambil Memesong

Suatu hari Imam Hanafi sedang berjalan bersama Imam Sufyan bin Ibrahim. Setelah sampai di pertengahan perjalanan, muncul seorang lelaki berjalan ke arah bertentangan. Tiba-tiba lelaki itu memesong ke sebelah dan berjalan senget. Anehnya lagi lelaki itu menutup mukanya sebaik terpandang Imam Hanafi. Imam Hanafi yang melihat gelagat lelaki tersebut merasa pelik dan hairan.

"Hai saudara! Berjalanlah dengan betul, tak perlu memesong-mesong." tegur Imam Hanafi.

Lelaki tersebut meneruskan perjalanan dengan betul akan tetapi dia berjalan dengan menundukkan wajahnya ke tanah seakan-akan takut kalau terpandang orang di hadapannya. "Mengapa engkau berjalan dengan pelik-pelik seperti ini? Memesong-mesong sambil menutup muka selepas itu menunduk-nunduk lagi?"

Dengan gugup dan gementar orang itu menjawab. "Saya berasa malu untuk berjumpa tuan Imam, kerana saya masih punya hutang kepada tuan sebanyak 10, 000 dirham."

"Subhanallah." kata Imam Hanafi. "Hanya kerana hutang itu sahaja, sampai begitu sikapmu? Berjalan memesong-mesong, menutup muka dan menunduk-nunduk. Apakah engkau takut memandang mukaku? Kalau begitu semua hutangmu itu aku ikhlaskan. Engkau tidak perlu menjelaskannya lagi."

Orang itu sangat gembira bercampur terharu. Diangkatnya sedikit-sedikit wajahnya yang telah basah dengan air peluh itu.

"Mulai sekarang aku harap engkau berjalan dengan betul dan tidak perlu takut berjumpa denganku." pesan Imam Hanafi.


p/s Selamat Hari Raya Aidilfitri

No comments: