Tuesday, November 15, 2011

Baju Seorang Anak Kepala Negara

Suatu hari Khalifah Umar bin Kattab menerima pengaduan dari seorang anaknya berkenaan dengan pakaian yang dipakainya. Katanya dia diperli oleh teman-temannya kerana pakaiannya terlalu buruk dan bertampal-tampal.

“Kamu ini anak seorang kepala negara, tapi pakaianmu tampal sana tampal sini.” Kata budak-budak Madinah memerli anak Khalifah.

Umar bin Khattab sangat kasihan mendengar pengaduan anaknya itu, namun beliau tidak mempunyai wang untuk membelikannya. Maklumlah gaji sebagai kepala negara hanyalah satu dirham satu hari dan kebetulan ketika itu belum menerimanya. Kerana terpaksa, beliau berusaha meminjam ke baitulmal dan berjanji akan memulangkannya sebaik sahaja menerima gaji.

“Bukannya saya tidak mahu mengeluarkan wang baitulmal, tapi apakah Amirul Mukminin sudah yakin masih akan hidup sampai bulan hadapan? Dan sekiranya Amirul Mukmin meninggal dunia lebih awal, siapa yang akan membayar hutang tersebut.” Kata pegawai yang menguruskan baitulmal.

Mendengar keterangan itu, menangislah Kalifah Umar al- Khattab sehingga air matanya menitis ke pipinya. Beliau tidak jadi membuat pinjaman dan pulang dengan perasaan sedih.

No comments: