Monday, November 14, 2011

Pahlawan Mati Di Tanduk Kambing

Ketika perang Uhud, Abu Amir dan pasukan Quraisy menggali beberapa lubang untuk memerangkap pasukan muslimin. Di atas permukaan lubang itu diletakkan lidi-lidi kemudian ditutup dengan daun. Setelah itu ditebarkan tanah diatas daun, sehingga tiada orang tahu dan menyedari lubang yang dalam itu. Dan sesiapa yang terpijak tanah diatas daun itu akan terperosok ke dalam lubang.

Perang pun bermula, Rasulullah yang memimpin pasukan muslimin terpijak perangkap yang dipasang oleh Abu Amir dan terjatuh ke dalamnya. Melihat itu tertawalah Abu Amir dan beberapa orang kafir yang lain termasuk Ibnu Qaimah. Bahkan Ibnu Qaimah bertindak yang paling kejam. Dia telah membaling Rasulullah dengan benda merbahahaya seperti besi, batu dan lain-lain sambil tertawa mengejek yang menyebabkan baginda luka-luka dan berdarah. Mujur Ali segera datang menyelamatkan baginda dari terus dibelasah oleh orang-orang kafir. Perang pun selesai.

Pada suatu hari, Abu Qaimah pergi ke sebuah bukit untuk berehat-rehat. Tiba-tiba datang seekor kambing jantan menghampirinya, lalu ia menanduk Abu Qaimah secara mengejut. Akibatnya, Abu Qaimah mengaduh kesakitan dan meronta untuk lari. Namun kambing itu menanduknya lagi bertubi-tubi, menyebabkan Abu Qaimah tidak dapat mengelak lansung. Dia menjerit meminta tolong, namun tidak ada sesiapa yang mendengar jeritannya. Dia juga cuba melawannya, namun kambing lebih pantas dan menanduk berterusan. Keberingasan Abu Qaimah ketika membaling Rasulullah tidak dapat digunakan untuk menepis tandukan kambing jantan. Akhirnya pahlawan itu mati di hujung tanduk.

No comments: