Thursday, August 9, 2012

Ganjaran Buat Si Pendengki (Part I)

Zaman dahulu ada seorang alim yang baik hubungannya dengan raja. Dia sentiasa berada di sisi raja. Dia sentiasa berada di sisi raja kerana memberikan nasihat, dan raja suka kepadanya. Keadaan ini menyebabkan seorang lelaki lain yang ingin bermuka-muka dengan raja kerana dengki dan irihati. Lalu dicarinya jalan untuk membinasakan lelaki alim tersebut.

Suatu hari lelaki pendengki itu pergi kepada raja dan mengatakan bahawa lelaki alim yang sering memberikan nasihat telah mengumpatnya.

"Mengumpat bagaimana?" tanya Raja.

"Dia berkata baha mulut tuan berbau busuk."

"Hei..betulkah cakapmu itu?" tanya Raja.

"Betul tuanku. Kalau tidak percaya, cuba lihat pabila dia menghadap tuanku, pasti dia menutup hidung dan mulutnya kerana takut tercium bau busuk."

Baiklah, kalau begitu engkau boleh pergi. Aku akan melihatnya sendiri."

Lelaki pendengki itu segera pulang ke rumahnya dan memasak makanan yang sangat banyak mengandungi bawang dicampur petai sehingga sesiapa yang memakannya, mulutnya akan berbau serta merta. Setelah masak, dia menjemput lelaki itu ke rumahnya untuk jamuan makan. Tanpa menaruh sebarang kecurigaan lelaki alim itu makan sebagaimana biasa sehingga selesai.

Tiba-tiba datang urusan raja memanggil si lelaki alim agar datang menghadap ke istana ketika itu juga.

Maka pergilah lelaki alim itu ke istana dalam keadaan mulut berbau kerana baru sahaja memakan makanan yang sengaja dibuat bau oleh temannya. Dia menyedari akan hal itu.

"Rapatlah kepadaku." kata raja.

Sebagaimana biasa, lelaki itupun rapat kepada raja. Namun kali ini dia menutup mulutnya kerana menyedari mulutnya masih berbau dan khuatir raja tercium baunya. Melihat ini, raja percaya bahawa apa yang dikatakan oleh lelaki yang membuat laporan itu betul.

Tanpa bercakap lagi, raja mengambil sekeping kertas dan menulis surat. Selesai menulis, surat itu dimasukkan ke dalam sampul surat tertutup dan diluarnya ditulis. "SULIT. RAHSIA KERAJAAN", kemudian diberikannya kepada si lelaki alim.

"Tolong hantarkan surat ini kepada si Fulan dan tunggu jawapannya sekejap." kata raja.

"Baik tuanku." jawab si lelaki lalu pergi.

No comments: