Monday, July 9, 2012

Aku Datang Untuk Belajar

Ketika sedang menuntut ilmu, Abu Yazid mencurahkan sepenuh perhatiannya terhadap kitab yang dipelajarinya dan keterangan-keterangan gurunya. Siang berpuasa dan pada sebelah malamnya bangun bertahajud. Demikian dilakukannya sepanjang pengembaraannya selama tiga puluh tahun dari satu guru kepada guru yang lain sehingga jumlahnya mencapai 113 orang.

Suatu ketika beliau belajar di bawah asuhan seorang guru yang juga ahli sufi terkenal bernama Sadiq. Di situlah Abu Yazid lebih menumpukan penglihatan dan pendengarannya hanya pada pelajaran, sehingga tidak tahu akan hal-hal sekelilingnya. Suatu hari Tuan Guru Sadiq menyuruh Abu Yazid untuk mengerjakan sesuatu.

"Hai Abu Yazid! Tolong ambilkan buku saya." kata Tuan Guru Sadiq.

"Di mana?" tanya Abu Yazid

"Di tingkap." jawab Sadiq.

"Tingkap yang mana?" tanya Abu Yazid lagi.

"Tingkap yang itu, mana ada tingkap lagi."

"Aku tidak tahu." kata Abu Yazid.

"Masya Allah! Kamu belajar dan tinggal di sini sudah bertahun-tahun, takkanlah tak tahu tingkap."

"Tidak. Aku datang ke sini untuk belajar kepadamu, bukan untuk melihat tingkap dan lain-lain yang ada di sini. Selama ini mata dan pendengaranku tertutup pada hal-hal lain selain pada pelajaran yang engkau terangkan."

Mendengar jawapan itu tahulah Tuan Guru Sadiq bahawa muridnya itu telah mencapai taraf tinggi kerohaniannya dan telah berhasil apa yang dipelajarinya. Maka berkatalah Sadiq kepada Abu Yazid: "Kalau demikian, pelajaranmu telah selesai, maka kembalilah engkau ke Bustam."

No comments: