Sunday, April 18, 2010

Saling Intai Mengintai (Part 1)

Para pemuka Quraisy mendapat tahu punca nutama yang menjadi daya tarik orang ramai masuk Islam ialah setelah mendengar bacaan Al-Quran. Oleh kerana itu mereka berusaha sedaya upaya agar orang yang belum masuk Islam tidak mendengar Al-Quran. Di tempat2 yang biasa terdengar alunan Al-Quran seperti rumah Nabi, rumah Abu Bakar di Ka'abah ketika Nabi sedang solat dan lain-lain dikawalnya dengan ketat. Jika ada orang yang melaluinya disuruh menjauhi dan dihalau agar berjalan dengan cepat.

Akibat kekhuatiran mereka, orang ramai di kalangan kafir Quraisy tertanya-tanya kandungan Al-Quran tersebut. Sama ada orang biasa ataupun para pembesar.

Orang-orang biasa berpendapat: "Kalau tidak ada apa2 yang hebat dalam Al-Quran, tentu orang atasan tidak bermati-matian menghalang dari mendengarnya."

Lalu merekapun mendengarkan Al-Quran secara sembunyi-sembunyi sama ada siang ataupun malam, sehinggakan sebahagian darinya tertarik dan memeluk Islam.

Dikalangan pemimpin pula berfikir. "Apa gerangan yang terkandung di dalam Al-Quran itu sehingga menyebabkan ramai orang yang terpikat kepadanya? Ah sebaiknya aku mendengarkannya sendiri secara sembunyi, apa salahnya?"

Angan2 seperti itu terdapat dalam setiap otak para pemimpin Quraisy yang menentang dan menghalang orang mendengarkan Al-Quran. Akan tetapi ia tidak dikeluarkannya kepada orang lain, hanya tersimpan dan menjadi cita-cita di dalam hati masing-masing termasuk Abu Jahal, Abu Sufyan dan Al-Akhnas bin Syarik.

No comments: