Saturday, April 24, 2010

Saling Intai Mengintai (Part 3)

Setelah dekat, ternyata dia Al-Akhnas bin Syarik dalam keadaan termengah-mengah. Al-Akhnas terkejut besar ketika terserempak dengan Abu Jahal dan Abu Sufyan. Hampir sahaja dia mahu melencong ke arah lain kerana malu, tapi segera dipintas oleh teman-temannya.

Setelah ditanya, ternyata Akhnas juga datang dari rumah Muhammad untuk mendengarkan Al-Quran. Maka ketiga-tiga tokoh saling mengutuk diri sendiri dan saling tertawa sendiri. Merekalah yang memberikan amaran kepada kaum Quraisy agar jangan sesekali mendengar Al-Quran, akan tetapi sekarang mereka terserempak dengan tidak disengajakan setelah masing-masing mencuri dengar Al-Quran. Mereka saling berjanji untuk tidak mengulanginya lagi. Sebab jika ada yang tahu, ia akan menjadi propaganda besar bagi Al-Quran.

Akan tetapi ketiga-tiga orang itu masih belum puas mendengar Al-Quran sekali sahaja. Dihati mereka menyimpan rahsia ingin mendengarkannya lagi.

Dengan takdir Allah pada malam berikutnya, ketiga-tiga orang itu keluar secara sendiri-sendiri mendengarkan Al-Quran. Maka terjadinya episod seperti malam sebelumnya iaitu terserempak dengan tidak sengaja. Setelah saling menyalahkan diri sendiri mereka berjanji tidak akan mengulanginya lagi.

Anehnya, pada suatu malam terjadi lagi peristiwa yang terjadi pada kali pertama dan kedua. Ketawalah mereka bertiga.

No comments: