Thursday, June 24, 2010

Belum Bersalah Sudah Dihukum

Seorang Bani Israil mengundang seorang soleh agar datang ke istananya kerana dia sangat suka berdampingan dengannya.

"Bagaimana kalau engkau tinggal di kawasan istana?" tanya raja kepada orang soleh.

"Baik juga, tapi izinkan saya bertanya sesuatu terlebih dahulu kepada raja." kata orang soleh.

"Boleh. Sila bertanya."

"Umpamanya saya tinggal disisni, lalu pada suatu hari tuan melihat saya bermain-main dengan puteri tuan di hadapan tuan. Tindakan apa yang akan tuan ambil?"

Mendengar itu, raja sangat marah. Lalu bangkit dari tempat duduknya sambil bercekak pinggang dan menengking si orang soleh.

"Kurang ajar rngkau ini. Berani-berani mengganggu puteriku, dan dihadapan mataku lagi. Pergi engkau dari sini! tak guna jadi orang soleh."

Dengan tenang orang soleh itu menegur raja : "Tenang dan sabarlah wahai raja. Saya mempunyai Tuhan yang Maha Pengampun, Dialah yang menciptakan saya. Namun Dia tidak marah begitu rupa sekalipun berpuluh kali saya berbuat dosa. Dan tidak pernah menghalauku dari bumi-Nya. Bahkan rezekiku tidak disekat walaupun bersalah. Cuba raja fikir apakah saya sudah bersalah, sehingga raja menghalau saya? Apa salah saya? Sayakan baru bekata 'umpamanya'. Kalau begitu, mustahil bagi saya untuk tinggal bersama dengan raja yang pemarah seperti engkau."

Lepas berkata demikian, lelaki soleh itu pergi meninggalkan raja dalam keadaan terpinga-pinga

No comments: