Wednesday, June 30, 2010

Di Ambil Berkatnya (1)

Sekumpulan perompak keluar dari markaznya dan menuju ke sebuah tempat yang telah dikenal pasti untuk menghadang kafilah yang lalu. Apabila malam tiba, mereka berhenti di sebuah rumah di tengah perjalanan itu untuk tumpang bermalam.

"Kami ini sekumpulan tentera yang sedang berperang di jalan Allah. Kerana hari telah malam, kami ingin tumpang tidur di sini." kata ketua perompak berbohong.

Tuan rumah sangat gembira menerima tetamu para pejuang. Dia telah melayan mereka sebaik-baiknya. Disediakannya segala keperluan termasuk makanan dan tempat tidur.

"Kesempatan bagi kita mengambil berkat para pejuang itu untuk mendekatkan diri kepada Allah." kata tuan rumah kepada isterinya.

Kebetulan si tuan rumah mempunyai seorang anak lelaki yang lumpuh sejak lahir. Walaupun usianya sudah menigkat remaja, tapi dia masih tidak dapat berdiri, apa lagi berjalan. Timbullah idea di hati si bapa untuk mengambil sisa-sisa air yang digunakan oleh para tetamunya itu sebagai ubat bagi anaknya yang lumpuh. Lalu dengan diam-diam dia menyimpan air tersebut dalam sebuah bekas.

Di awal pagi, para perompak itu telah bersiap sedia untuk merompak.

"Kami akan pergi meneruskan peperangan dan insya Allah petang ini akan datang lagi." kata mereka.

Setelah para perompak pergi, tuan rumah berkata kepada isterinya: "Sila lapkan air ini kepada anak kita yang lumpur sebagai ubat. Mudah-mudahan dia dapat berjalan."

"Air apa ini bang?" tanya si isteri.

"Air sisa-sisa para pejuang itu. Mudah-mudahan dengan berkat mereka, Allah akan menyembuhkan anak kita."

Si isteri melaksanakan apa yang disuruh oleh suaminya. Ternyata sangat mujarab. Sebaik saja selesai dilap kakinya dengan 'air berkat' itu, anak tersebut terus berdiri dan berjalan seperti tidak pernah lumpuh. Pasangan suami isteri itu sangat gembira dan bersyukur kepada Allah.

"Alhamdulillah, kita dapat tetamu yang diberkati Allah." kata si suami.

2 comments:

Linglung said...

ermm..tolong huraikan..gua tak dapat nak proses

[ a D D y ] said...

sori bro cite x abes lagi..

kejap eh..
wa sambung niari