Tuesday, June 22, 2010

Mukjizat Nabi Palsu

Satu peristiwa lucu yang menyakitkan hati manusia pernah terjadi di zaman Khalifah Al-Makmun dari Daulat Bani Abbasiyah. Ceritanya begini. Seorang lelaki telah mengaku dirinya sebagai Nabi. Maka gemparlah umat Islam ketika itu. Apabila berita itu sampai kepada Al-Makmun, dia sangat murka dan memerintahkan agar lelaki itu diheret ke istana untuk disiasat.

"Wahai lelaki! Benarkah engkau telah mendakwa dirimu sebagai Nabi?' tanya Al-Makmun sebaik saja lelaki itu ada di hadapannya.

"Benar, saya memang Nabi Musa." jawab lelaki itu.

"Nabi Musa?" tanya Al-Makmun.

"Ya, saya Nabi Musa."

Al-Makmun bertambah marah, apabila lelaki itu semakin tegas mempermainkannya. "OK. Nabi Musa mempunyai banyak mukjizat yang sangat menakjubkan. Antaranya, kalau tangannya dimasukkan ke dalam bajunya lalu dikeluarkan, akan terpancarlah sinar yang sangat terang benderang. Apakah engkau boleh berbuat demikian?" soal Al-Makmun.

"Memang benar itu, tapi bila waktunya? Bukankah mukjizat itu terjadi pada waktu berhadapan dengan raja Firaun yang derhaka? Sekarang kalau Khalifah ingin tahu buktinya, sila Khalifah bertingkah laku seperti raja Firaun. Nanti akan saya tunjukkan mukjizat seperti yang ditunjukkan kepada Firaun pada zaman dahulu." jawab lelaki itu.

Khalifah dan orang-orang yang hadir di situ menjadi tercengang dan kesal.

"Sudah..sudah...!" Engkau ini buang masa saja." kata Al-Makmun marah.

No comments: