Monday, July 26, 2010

Menguji Calon Suami (3)

Akhirnya Hatimtampil membawakan syairnya:

Wahai Mawiyah yang jelita
lama sudah aku merinduimu
namun banyak penghalang merintang
wahai Mawiyah!
yang namanya harta, hanyalah sementara
sekejap ada esok lenyap
ia bukan senjata bagi anak muda

Mawiyah tidak memberikan komen apa-apa terhadap syair Hatim ini. Sebaliknya dia hanya mengarahkan kepada pelayannya agar menghidangkan bahagian-bahagian unta hasil mengemis yang telah dimasaknya itu. Sebelumnya, Mawiyah telah mengajar si pelayan kepada tiga mangkuk itu dihidangkan.

Apabila Mawiyah masuk, pelayan datang membawa hidangan tiga mangkuk. Sup tulang unta dihidangkan kepada lelaki Nabit, ekor unta dihidangkan kepada Nabighah dan Hatim mendapat bahagian daging paling bagus.

Bukan alang kepalang terperanjatnya si lelaki Nabit dan Nabighah, apabila melihat mangkuk yang dihidangkan kepadanya. Kerana ternyata hidangan itu adalah barang yang mereka berikan kepada pengemis semalam. Barulah mereka sedar bahawa yang datang semalam itu adalah Mawiyah yang menyamar sebagai pengemis tua. Kedua-duanya tertunduk malu. Sementara Hatim senyum-senyum dan kagum akan kecerdikan si Mawiyah.

"Sungguh Hatim itu lebih baik daripada syairnya." kata Mawiyah sambil melirik kepada Hatim sebagai tanda setuju bersuamikan dia. Kedua-dua lelaki lain hanya dapat menggigit jari saja.

No comments: