Wednesday, July 7, 2010

Di Ambil Berkatnya (2)

Apabila hari telah petang, para perompak itu datang lagi dengan membawa barang-barang yang banyak hasil rompakannya. Orang mengira bahawa barang-barang itu adalah ghanimah (harta rampasan perang).

Tiba-tiba mereka melihat anak lelaki yang dilihatnya semalam dalam keadaan lumpuh tidak dapat berdiri, tapi sekarang berjalan seperti biasa. Mereka sangat hairan. "Apakah ini anak tuan yang lumpuh itu?" tanya mereka.

"Betul." jawab tuan rumah.

"Tiba-tiba boleh jadi begini?"

"Ya, itu semua berkat tuan-tuan sekalian." kata tuan rumah.

"Berkat kami?" tanya mereka kehairanan.

"Ya, kami telah mengambil sisa-sisa air yang digunakan tuan, lalu dijadikan ubat buat anak saya ini dengan harapan semoga dengan berkat para pejuang yang sedang berperang di jalan Allah, Dia akan menyembuhkannya. Ternyata mujarab. Inilah buktinya."

"Astaghfirullahal Azim." perompak-perompak tersebut terperanjat sambil melihat sesama sendiri.

"Mengapa tuan bersikap demikian?" tanya tuan rumah.

"Sebetulnya kami ini bukan para pejuang."

"Jadi tuan ini sebagai apa?"

"Sebenarnya kami perompak. Kami berbohong pada tuan."

Terkejutlah tuan rumah mendengar pengakuan jujur dari tetamunya itu. Sebentar kemudian dia berkata. "Tak kisahlah tuan...... Perompak pun perompaklah..........yang penting anak saya sudah dapat berjalan."

"Anak tuan sembuh bukan kerana berkat kami, tapi kerana ketulusan iktikad dan niat tuan." kata perompak itu sambil menangis menyatakan penyesalannya.

Mereka bertaubat dan berjanji tidak akan merompak lagi sebaliknya akan menjadi para pejuang di jalan Allah dengan sebenarnya.

No comments: