Wednesday, November 17, 2010

Memanfaatkan Hadiah Khalifah

Beberapa orang ternama telah diundang oleh Khalifah untuk menghadiri suatu majlis di istana. Di antara orang-orang yang hadir adalah Asy-Syibli dan teman-temannya. Dalam majlis itu, Khalifah telah menyampaikan hadiah kepada orang-orang kenamaan termasuk Asy-Syibli dan teman-temannya yang berupa pakaian persalinan yang cantik dan mahal harganya.

Setelah selesai majlis,Asy-Syibli dan teman-temannya pulang bersama-sama. Tiba-tiba salah seorang teman Asy-Syibli itu bersin. Dia tidak membawa sapu tangan, maka dengan senang diambilnya pakaian persalinan yang dihadiahkan Khalifah itu dan dilapkannya ke hidungnya. Dengan demikian hadiah Khalifah telah bermanfaat baginya pada saat-saat yang mustahak. Tindakan teman Asy-Syibli itu tidak disukai oleh seseorang yang melihatnya. Dia sangat terperanjat besar, kerana bukan sahaja pakaian yang dijadikan lap hingus itu baru dan beharga mahal, tapi ia adalah hadiah seorang Khalifah yang sepatutnya dihargai dan dibanggakan atau dijadikan kenang-kenangan. Orang itu melaporkan apa yang dilihatnya kepada Khalifah.

Khalifah sangat marah, dan memanggil teman Asy-Syibli itu datang ke istana.

"Betulkah engkau telah membuat hadiah dariku sebagai lap hidungmu?" tanya Khalifah.

"Betul tuanku." jawab teman Asy-Syibli berterus terang.

"Tidak tahukah engkau bahawa barang itu sangat berharga?"

"Tahu." jawabnya.

"Kalau tahu, mengapa engkau jadikan ia sebagai lap hidungmu?"

"Kerana kebetulan ketika itu saya tidak membawa sapu tangan."

"Engkau telah melampau, tidak menghargai pemberian seseorang. Tindakanmu itu sama seperti menghinaku, tahu!" kata Khalifah. "Serahkan balik hadiah itu, dan pergilah engkau dari sini!"

Dengan senang hati teman Asy-Syibli menyerahkan balik hadiah yang diterimanya kepada Khalifah kemudian pergi. Sememangnya dia tidak pernah mengharapkan hadiah dari Khalifah.

Menanggapi hal itu, Asy-Syibli berkata: "Kalau raja di dunia sudah demikian marahnya jika hadiahnya tidak dihargai, maka bagaimana lagi marahnya Raja Sekalian Alam ini terhadap orang yang menyia-nyiakan hadiahNya.

No comments: