Thursday, October 20, 2011

Kota Fir'aun

Pada suatu hari, Hatim Al-Ashamm pergi ke Madinah. Ketika itu Daulah Islamiah sudah berada di bawah kekuasaan keluarga Abbasiyah, maka banyak bangunan cantik di Madinah termasuk rumah penguasanya. Orang ramai mengerumuni Hatim kerana dianggapnya sebagai orang asing.

"Kota apakah ini?" tanya Hatim kepada penduduk Madinah.

"Ini kota Rasulullah Shallalahu alaihi wa sallam." jawab mereka.

"Kota Raulullah?"

"Ya." jawab mereka lagi.

"Di mana letak istana Rasulullah? Saya mahu mengerjakan solat di dalamnya." tanya Hatim.

"Istana Rasulullah? Mana ada. Rasulullah tidak mempunyai istana. Baginda hanya mempunyai rumah rendah di atas tanah sahaja." jawab mereka.

"Kalau begitu, di mana istana para sahabat Rasulullah?" tanya Hatim pula.

"Tidak ada juga tuan. Mereka juga hanya mempunyai rumah-rumah rendah di atas tanah." jawab mereka.

"Kalau begitu, ini bukan kota Rasulullah, tapi kota Fir'aun." kata Hatim

Orang yang ramai hadir di situ terperanjat mendengar kenyataan Hatim tersebut. Baru sekarang mereka mendengar jolokan kota Fir'aun. Mereka tidak boleh menerima penyataan itu, lalu ditangkaplah Hatim dan dibawa ke rumah Gabenor yang mentadbir Madinah ketika itu.

"Orang asing ini mengatakan bahawa kota ini adalah kota Fir'aun." kata orang ramai kepada Gabenor sambil menyerahkan Hatim.

Gabenor marah mendengar laporan itu.

"Mengapa engkau berani bercakap demikian?" tanya Gabenor.

"Sabar tuan. Jangan cepat marah kepadaku. Aku ini orang bodoh dan orang asing di sini. Saya bertanya kepada orang ramai: "Kota apa ini?" Mereka menjawab: "Kota Rasulullah." Saya bertanya lagi: "Kalau kota Rasulullah, dimana istana baginda? Mereka mengatakan: "Baginda tidak punya istana, hanya punya rumah rendah saja di atas tanah."

Hatim terus bercerita dengan membacakan firman Allah dalam surah Al-Ahzab ayat 21 yang ertinya "Sesungguhnya pada diri Rasulu Allah itu adalah ikutan yang baik untuk kamu."

"Kalau sebeginilah keadaannya, siapakah yang tuan-tuan ikut? Rasulullah ataupun Fir'aun orang yang mula-mula membina bangunan yang terdiri batu-batu marmar dan batu bata?" kata Hatim seterusnya.

Gabenor Madinah dan orang ramai tidak memberikan apa-apa jawapan. Mereka hanya diam saja kemudian beredar meninggalkan Hatim Radiallahu anh.

No comments: