Wednesday, October 19, 2011

Terjerat Ucapan Sendiri

Sepasang suami isteri bahagia dan saling mencintai antara satu sama lain, tiba-tiba menjadi gelisah dan resah disebabkan beberapa biji kurma. Suatu hari kedua-dua pasangan itu makan kurma bersama-sama dan membuang bijinya ke dalam satu bekas.

Tiba-tiba si suami berkata kepada isterinya. "Asingkan mana-mana biji yang aku makan dan biji-biji yang engkau makan, kalau tidak engkau ku cerai."

Si isteri sangat terkejut mendengar ucapan suaminya itu. Dia segera menuangkan biji-biji itu dan cuba mengasingkannya, tapi bagaimanapun tidak dapat dilaksanakan. Kerana tidak ada sebarang tanda yang menunjukkan mana-mana biji yang dimakan suaminya dan yang dimakan olehnya. Dia bingung.

"Bagaimana cara mengasingkannya, sedangkan ia tidak dapat dibezakan?" tanya si isteri.

"Betul juga." kata si suami setelah berfikir sejenak.

Barulah si suami sedar bahawa ucapannya tadi adalah mustahil untuk dilakukan oleh isterinya. Sekarang dia menyesal kerana sudah terlanjur cakap "cerai" dan merasa terjerat oleh ucapan sendiri. Kedua-duanya gelisah dan khuatir jika cerainya jatuh.

Setelah berfikir-fikir tidak menemui jalan, si isteri pergi menjumpai Ali bin Abu Talib. Kepada Ali, dia menceritakan masalah rumahtangga yang sedang dihadapinya.

"Kami takut tercerai kalau tidak dapat mengatasi masalah ini" keluh si isteri.

"Perkara itu senang sahaja." kata Ali.

"Senang bagaimana, kami telah mencuba sedaya upaya, tapi tidak dapat." katanya lagi.

"Kamu buat biji-biji kurma itu menjadi dua longgok yang berasingan, antara satu longgok dengan lainnya diberi jarak yang agak jauh. Kemudian katakan "yang ini biji yang aku makan dan yang ini biji yang abang makan." kata Ali.

"Kami kan tidak tahu yang mana biji yang dia makan dan yang ku makan."

"Engkau tidak perlu tahu hal itu kerana, suamimu hanya menyuruh engkau mengasingkannya, bukan disuruh membezakannya." jawab Ali.

"Betul juga." kata perempuan itu puas.

Dia sangat gembira kerana masalahnya sudah boleh dilaksanakan. Sebab, si suami juga pasti tidak dapat mengesan biji-biji yang dimakannya dan yang dimakan isterinya.

2 comments:

[ a D D y ] said...

lama dah gua tak menulis di sini

hainur hapis said...

TQ , good post!