Thursday, December 8, 2011

Pelajaran Buat Penuntut Angkuh

Sejak masa remaja, ilmuan dan doktor terkenal Ibnu Sina telah menguasai berbagai ilmu pengetahuan. Selain pengetahuan agama dan perubatan yang menjadi kepakarannya dia juga menguasai ilmu Matematik, Psikologi dan lain-lain. Namun sebagai ilmuan remaja kadang-kadang dia tidak dapat mengawal diri dalam soal etika.

Ketika menghadiri kuliah yang disampaikan oleh ilmuan Abu Ali bin Maskawaih, Ibnu Sina terlepas kawalan. Dia tidak mengendahkan etika seorang murid dengan gurunya. Tiba-tiba dia mengeluarkan suatu benda yang tidak tentu bentuknya dan diletakkan ke meja Abu Ali.

"Cuba tuan kira berapa luas permukaan benda ini." kata Ibnu Sina dengan angkuh.

Sebagai ilmuan Islam yang warak, Ibnu Maskawaih tidak terburu-buru menjawab soalan pelajar angkuh seperti Ibnu Sina itu. Dia serta merta mengeluarkan kertas yang berisi tentang pelajaran akhlak dan pendidikan dan diberikannya kepada Ibnu Sina sambil berkata: "Baca ini!"

Seterusnya Abu Ali berkata: "Pertama kali yang perlu engkau dalami adalah pelajaran akhlak. Engkau perlu memperbaiki akhlakmu terlebih dahulu. Aku ingat lebih penting mengajar kamu akhlak yang mulia terlebih dahulu daripada menjawab berapa luas permukaan benda ini."

Ibnu Sina tertunduk malu, wajahnya pucat serta merta mengalir penuh di sekujur tubuhnya. Mulutnya tak mampu lagi bercakap walaupun sepatah. Sejak itulah dia mempelajari akhlak dan menghilangkan sifat-sifat angkuh dan bangganya.

No comments: