Tuesday, December 6, 2011

Tambang Beca

Suatu masa di SUmatera Utara ada seorang ulama yang warak dan muhlis. Beliau selalu datang jika diundang ke tempat-tempat pengajian dengan tulus ikhlas sekiranya ada kelapangan masa tanpa mengambil sebarang bayaran.

Suatu hari beliau telah diundang ke pejabat Gabenor Sumatera Utara untuk memberikan pengajian. Ketika ingin pulang, seorang pegawai pejabat akan memberikan sekeping sampul surat yang berisi wang saguhati, tetapi tuan guru tersebut enggan menerimanya.

"Tak payahlah." kata si tuan guru.

"Tidak mengapa, untuk tambang beca." kata si pegawai.

Kerana dikatakan tambang beca, sampul itu pun diterima oleh tuan guru dan dimasukkan ke dalam poketnya tanpa dibuka-buka. Beliau terus memanggil sebuah beca untuk membawanya ke rumah. Ketika itu tambang beca dari pejabat Gabenor ke rumah tuan guru hanya lebih kurang 300 rupiah sahaja.

Sesampainya di tempat yang dituju, tuan guru itu turun lalu mengeluarkan sampul yang diterimanya dari pegawai tadi dan diberikan kepada si tukang beca.

"Ini tambangnya, aku tak tahu berapa isinya." kata tuan guru itu.

Tukang beca segera pergi. Apabila sudah agak jauh, dia berhenti sekejap dan membuka sampul yang diterimanya. Serta merta di terperanjat bercampur gembira yang tidak terkira, kerana ternyata tambang yang diterimanya berjumlah 50,000 rupiah. Sedangkan pendapatannya selama dua bulan pun tidak mampu menandingi jumlah tersebut. Si tukang beca pun menceritakan hal tersebut kepada rakan-rakannya.

Maka keesokkan harinya tukang beca berpusu-pusu menuju rumah si tuan guru tersebut. Mereka menunggu dan berpusing-pusing di situ, dengan harapan tuan guru akan menggunakan khidmatnya dan memberikan tambang yang banyak. Namun tidak ada durian runtuh lagi.

No comments: