Tuesday, December 27, 2011

Kencing Ajaib Sebagai Penebus

Seorang pembesar kerajaan bernama Muhammad bin Qalawan akan dihukum pancung oleh Sultan Muhammad Al-Ayubbi, tapi dia berjaya melarikan diri dan meminta perlindungan daripada Sheikh Abul Hasan Asy-Syazili. Sultan marah atas perkara ini, lalu menghantar surat kepada Asy-Syazili supaya Ibnu Qalawan diserahkan kepada petugas kerajaan yang datang. Akan tetapi Asy-Syazili enggan menyerahkannya dan petugas pulang dengan tangan kosong. Sultan bertambah marah disebabkan tindakan Asy-Syazili itu.

"Tangkap kedua-duanya!" perintah SUltan kepada para parajuritnya.

Sekumpulan tentera berangkat ke rumah Asy-Syazili untuk menjalankan tugas. Akan tetapi As-Syazili enggan menyerah diri maka terjadilah pertelingkahan di antara kedua-dua belah pihak yang berakhir dengan persetujuan membayar ikat jamin yang banyak. Untuk ini, As-Syazili menyuruh agar salah seorang tentera mencampakkan sebentuk timah ke dalam sebuah perigi berhampiran. Kemudian beliau menyuruh Ibnu Qalawan agar masuk ke bilik perigi dan mengencingi timah itu. Dengan izin Allah, tiba-tiba timah tersebut menjadi emas.

"Sila ambil emas itu dan berikan kepada Sultan sebagai ikat jamin kami berdua." kata As-Syazili.

Para tentera membawa emas itu dan diberikannya kepada sultan sambil mengatakan bahawa ia sebagai ikat jamin untuk kedua-dua orang yang diburunya. Setelah ditimbang, ternyata emas itu lebih 500 kati beratnya. Sultan sangat gembira mendapatkan emas sebanyak itu dan tidak kisah dari mana asal usulnya. Yang penting emas. Malah dia ingin mempunyai emas yang lebih banyak lagi. Untuk itu dia datang kepada Asy-Syazili untuk mempelajari membuat emas melalui proses kimia.

"Ilmu kimia yang saya gunakan hanyalah takwa kepada Allah. Maka bertakwalah engkau kepada-Nya." jawab Asy-Syazili.

1 comment:

School Of Tots said...

TAQWA lebih berharga dari emas.