Thursday, June 28, 2012

Menggunakan Khidmat Syaitan

Di Palestin ada seorang lelaki yang dikenal oleh kaumnya sebagai orang yang bertaqwa kerana rajin mengerjakan ibadah. Dia juga dikenal sebagai orang yang mempunyai kekeramatan kerana sering berulang alik ke Mekkah dalam masa yang sekejap. Orang ramai dapat membuktikan kekeramatannya apabila musim haji. Lelaki ini sering berulang alik ke Mekkah dan membawa surat-surat orang yang sedang mengerjakan haji di Mekkah kepada keluarganya di Palestin dan sebaliknya. Semua terbukti kebenarannya.

Apabila ajalnya sudah dekat, lelaki keramat itu berkata kepada anaknya: "Wahai anakku!Nanti pada malam kematianku akan datang seekor unta yang boleh engkau gunakan untuk berulang alik ke Mekkah dalam masa sekejap. Unta itulah yang telah berkhidmat kepadaku selama ini."

Setelah lelaki itu mati, unta yang dijanjikan pun datang. Anaknya segera naik dan dibawanya berjalan. Dalam masa sekejap sahaja sudah berada jauh dari rumahnya. Di tengah perjalanan, tiba-tiba unta itu berhenti dan berkata:

"Aku ingin bercakap denganmu." kata unta itu.

"Cakap tentang apa?" tanya si anak kehairanan kerana baru kali ini berjumpa dengan unta yang boleh bercakap.

"Aku ini bukan unta yang sebenar, tapi syaitan."

"Syaitan?" tanya si anak ketakutan.

"Ya, aku syaitan yang telah disembah oleh ayahmu semasa hidupnya. Maka sebagai ganjarannya, aku telah membawa ke mana sahaja dia mahu dalam masa sekejap. jadi kalau engkau ingin aku bawa ke MEkkah dan Arafah, engkau mesti mahu menyembahku juga." kata syaitan itu.

"Tidak, sesekali aku tidak akan menyembahmu. Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk."

"Kalau engkau tidak mahu, aku tinggalkan engkau terlantar di sini. Padan muka engkau." kata syaitan itu lalu pergi.

Maka tinggallah anak yang kuat imannya itu di padang pasir seorang diri, jauh dari manusia. Dengan bersusah payah dia berjalan di bawah panas mentari dan menahan haus dan lapar. Berkat pertolongan Allah, dia sampai juga kepada keluarganya dan menceritakan bahawa ayahnya dahulu bukanlah seorang yang bertaqwa dan mempunyai keramat seperti yang didakwakan oleh orang ramai.

"Sebenarnya dia adalah seorang penyembah syaitan, maka syaitanlah yang membawanya berulang alik ke Mekkah dalam masa yang singkat. Bukan keramat."

1 comment:

firjani said...

semulia mulia seseorang di mata kita, belum tentu dia mulia pada sisi Allah. dan sehina hina seseorang di mata kita, belum tentu juga dia hina pada sisi Allah.kesimpulannya; just, dont judge!