Sunday, June 17, 2012

Majikan Yang Baik

Sebagai Khalifah, Al-Makmun mempunyai ramai pelayan yang bertugas di istananya. Suatu hari, beberapa orang kenamaan datang bertamu di Istana Al-Makmun. Para pelayan sibuk keluar masuk menyiapkan makanan. Ketika para tetamu itu sedang asyik menikmati hidangan, tiba-tiba Khalifah memanggil pelayannya kerana ada suatu keperluan.

"Ya ghulam...Ya ghulam!!"

Akan tetapi tiada seorang pelayan pun yang keluar. Maka sekali lagi Khalifah memanggil dengan suara yang lebih kuat.

"Ya ghulam...Ya ghulam!!"

Para pelayan tetap tidak menyahut panggilan tersebut. Khalifah hairan apa gerangan yang dibuat oleh para pelayannya sehingga tidak seorangpun menjawab panggilannya. Dia merasa kecewa dan marah kerana merasa malu kepada para tetamu.

 Tidak berapa lama kemudian, datang seorang pelayan dengan tergopoh-gapah dan tercungap-cungap sambil berkata:

"Wahai Khalifah! Kami ini adalah manusia sama seperti Khalifah juga. Bukannya malaikat. Baru saja masuk sudah dipanggil, makan baru sesuap sudah dipanggil. Apakah sebagai pelayan kami tidak boleh makan? Oleh kerana itu jangan panggil kami ikut suka hati Khalifah sahaja."

Mendengar rungutan itu, Khalifah Al-Makmun hanya diam sahaja. Sementara tetamunya sudah mengagak bahawa dia akan murka kerana diremehkan oleh pelayannya di hadapan tetamu agung. Untuk mengalih perhatian, Al-Makmun berkata:

"Begini saudara! Antara majikan dan pelayan itu memang terjadi sesuatu yang ganjil.Jika si majikan berperangai buruk, maka para pelayannya baik-baik belaka. Sebaliknya jika si majikan berbudi  baik, maka para pelayannya ramai yang berperangai buruk dan tidak sopan. Sebab itu, saya sangat bersyukur kepada Allah kerana semua pelayan saya ditakdirkan berperangai buruk. Sudah tentu hal ini merupakan salah satu tanda bahaawa saya diciptakan oleh Allah sebagai seorang yang berbudi baik. Alhamdulillah."

Para tetamu yang hadir hanya tersenym saja sambil melirik satu sama lain. Seakan akan mereka mahu berkata: "O...Ya, Khalifah kan memang orang yang baik."

No comments: