Friday, June 22, 2012

Aku Tidak Layak Memegang Jawatan

Sungguh aneh kehidupan orang aneh seperti Imam Hanafi, beliau meringkuk dalam penjara hanya kerana tidak mahu menerima jawatanpenting dalam kerajaan yang ditawarkan oleh Khalifah. Suatu hari beliau dikeluarkan dari penjara dan dibawa ke hadapan Khalifah untuk ditanya tentang jawatan yang ditawarkan kepadanya.

"Adakah engkau lebih suka berada dalam keadaan sedemikian? Engkau harus menerima jawatan ini." kata Khalifah menawarkan jawatan hakim kepada Imam Hanafi.

"Semoga Allah memperbaiki Khalifah. Wahai Khalifah! Takutlah engkau kepada Allah, jangan engkau bersubahat dengan kepercayaan orang-orang yang tidak takut kepada Allah. Saya bukanlah orang yang boleh dipercaya di waktu tenang, maka bagaimana saya boleh dipercaya di waktu marah? Sesungguhnya saya tidak patut memegang jawatan hakim." jawab Imam Hanafi.

"Kamu bohong! Kerana kamu memang patut menerima jawatan itu." kata Khalifah dengan marah.

"Wahai Khalifah! Kamu sendiri telah menganggap saya pembohong. Maka bagaimana Khalifah akan menganggap seorang pembohong sebagai hakim?" tanya Imam Hanafi.

Khalifah bertambah marah, walau dia sendiri sedar bahawa kata-kata yang dikeluarkannya memakan diri sendiri. Maka sebagai jawapannya, Imam Hanafi dimasukkan lagi ke dalam penjara.

No comments: