Monday, June 18, 2012

Taubat Si Tamak Bin Kedekut

Sebelum bertaubat dan menjadi sufi agung, Habib Al-Ajami adalah seorang yang sangat terkenal tamak harta di samping sangat kedekut. Dia mengumpulkan harta dengan jalan meminjamkan wangnya kepada sesiapa saja yang perlu wang dengan dikenakan bunga berlipat ganda. Setiap hari dia berjalan berpusing-pusing kota Basrah untuk menagih piutangnya ke rumah-rumah para penghutang. Adakalanya penghutang tidak dapat menjelaskan hutang serta bunganya pada masa yang ditetapkan. Kepada penghutang yang seperti ini, Al-Ajami akan meminta wang tambahan selain hutang dan bunga. Wang tambahan tersebut mesti dibayar ketika itu juga. Alasannya, sebagai ganti rugi kasut yang dipakainya kerana bertambah susut.

"Cuba kamu kira berapa batu aku berjalan dari rumah ke sini? Dengan demikian kasut yang ku pakai ini bertambah rosak dan nipis." kata Al-Ajami.

Suatu hari dia pergi menagih piutangnya ke rumah seorang penghutang, tapi orang tersebut belum punya wang langsung untuk menjelaskannya. Sampai pembayar wang susut kasut pun tiada. Al-Ajami sangat kecewa dan kesal kerana menganggap perjalanannya ke rumah tersebut sebagai membuang masa sahaja.

"Apakah engkau tidak mempunyai apa-apa sebagai pengganti penatku ini?" tanya Al-Ajami kepada si penghutang.

"Aku tidak punya apa-apa langsung." jawab si penghutang. Setelah berfikir seketika, si penghutang berkata lagi: "Owh.. Suamiku ada menyembelih kambing, dan masih ada sisa-sisa lehernya."

"Leher-leher pun jadilah." kata Al-Ajami. "Masaklah."

Dia berfikir akan membawa leher kambing itu pulang bila sudah mask nanti. Sementara si tuan rumah memasak, Al-Ajami menunggu di luar. Tiba-tiba datang seorang pengemis meminta sesuatu.

"Apalah kamu ini?" kata Al-Ajami. "Jika aku mahu memberikan kepadamu sesuatu yang aku miliki, engkau tidak akan menjadi kaya. Malah sebaliknya aku yang menjadi miskin. Elok kamu pergi dari sini!!"

Si pengemis sangat kecewa, lalu dia meminta sesuatu kepada tuan rumah. Kerana merasa kasihan, tuan rumah memberi sedikit makanan, lalu dibukanya daging yang sedang dimasaknya. Ternyata, ia sudah menjadi darah satu periuk. Dia sangat terkejut dan menangis sambil berkata: "MasyaAllah, Hai Ajami! Ini semua kekejamanmu terhadap pengemis dan ditambah lagi dengan perbuatan lintah daratmu!"

"Apahal kamu ini?" tanya Al-Ajami.

"Tengok itu, apa yang telah terjadi. Leher kambing yang dimasak untukmu telah menjadi darah." jawab si perempaun sambil menangis.

Al-Ajami terperanjat, lalu pergi melihat apa yang dikatakan si wanita. Apabila dilihatnya betul, dia menangis menyesali perbuatannya. Ketika itu juga dia bertaubat dengan sebenarnya. Dia berjalan sekeliling bandar sambil berteriak: "Siapa saja yang berhutang dengan ku, tidak perlu bayar. Aku telah menghalalkannya."

Setelah itu dibukanya pintu rumahnya lebar-lebar. Tempat penyimpanan emas dan wangnya dibuka juga. Kemudian diumumkan pula, sesiapa yang ingin mengambil hartanya, ambillah sesuka hatinya. Maka datanglah orang ramai berpusu-pusu mengambil wang dan apa sahaja yang berharga dari rumah Al-Ajami. Jadilah rumahnya seperti rumah terbuka istemewa. Setelah itu dia sendiri menjalani hidup kerohanian, bertaubat dan mengabdikan dirinya kepada Allah sepenuh masa.

1 comment:

School Of Tots said...

Bersangka baiklah kita kepada si tamak bin kedekut, kerana hidayah itu milik Allah.